3 motieven voor weerstand en tips om er mee om te gaan

3 motieven voor weerstand en tips om er mee om te gaan

1 februari 2016


Mensen hebben ruwweg drie motieven voor weerstand. En laat je niet in de luren leggen! Want vaak wordt de werkelijke reden verhuld met een vorm van weerstand die beter geaccepteerd wordt of waarvan de consequenties minder hoog zijn.

In deze blog met tips en oefeningen om veranderen lichter te maken, lees je over deze drie invalshoeken. Geef ik je een tip over hoe je een goed gesprek begint over weerstand en een mooie anekdote over hoe de werkelijke weerstand lang verborgen gehouden werd.

 

Verhulde weerstand
Hij was timmerman in een fabriek waar met veel handwerk prachtige authentieke meubels gemaakt werden. Elke dag ging hij fluitend naar zijn werk. Ook al ging zijn lijf in de loop van de jaren meer zeer doen van het zware werk. Met de fabriek ging het steeds een beetje minder goed. Dat zag hij ook wel. Op een dag kondigde de directeur aan dat er meer machinaal gewerkt moest gaan worden omdat de meubels nu te duur waren om goed te verkopen.

De timmerman was geschokt. Niet meer met de hand meubels maken! En de kwaliteit dan? En het authentieke? Hij was tegen deze verandering. Maar de machines kwamen en alle medewerkers werden opgeleid om er mee om te gaan. De timmerman kwam regelmatig te laat op de opleiding, drukte zich bij opdrachten of deed de opdrachten maar half half. Hij werd hier op aangesproken. Waarop de timmerman aangaf dat die machines wel heel moeilijk waren. En dat ze het ook regelmatig niet goed deden. Met de hand waren bepaalde problemen nooit voorgekomen!

Er werd goed naar de machines gekeken met de opmerkingen van de timmerman en ze werden steeds beter ingesteld. De timmerman mocht opnieuw cursus volgen om beter met de machines om te leren gaan. En opnieuw kwam hij regelmatig te laat op de opleiding, drukte zich bij opdrachten of deed de opdrachten maar half half. Opnieuw werd hij hier op aangesproken. En zo ging dit nog korte tijd door. Tot zijn leidinggevende het zat was en hem voorstelde dat hij anders maar in een outplacementtraject moest.

De timmerman raakte in paniek en zijn leidinggevende haalde de P&O-dame er bij omdat hij het ook niet meer wist. Na rustig doorvragen kwam het hoge woord er uit: mijn vader was timmerman, mijn grootvader was timmerman en zijn vader ook. Hoe kan ik thuiskomen met een verhaal dat ik geen timmerman meer ben?

Drie motieven voor weerstand
In het boek De kunst van het veranderen van Marco de Witte en Jan Jonker wordt gebruik gemaakt van onderstaand model. Hierin kun je 3 redenen voor weerstandzien dat er 3 motieven zijn voor weerstand, voor ‘niet willen’

  • gebrek aan kunde (kan ik het wel?);
  • gebrek aan begrip (waarom moet dit?);
  • gebrek aan motivatie (ik geloof er niet in, ik zie het nut er niet van in).

In de anekdote zie je ze alle drie langs komen. In de blauwe cirkel zie je vervolgens dingen die je kunt doen om met deze weerstand om te gaan. Maar hoe kom je er nou achter om welke weerstand het gaat? Want dat is nog niet altijd even eenvoudig, blijkt uit de anekdote.


Uit de Agenda – Proeverij Grip op de onderstroom

Een inspirerende workshop van twee uur, waarin we op interactieve manier twee interessante invalshoeken behandelen die jou meer begrip geven voor de onderstroom. Want grip begint bij BEgrip. Meld je nu aan ; kijk in de agenda wanneer er weer een proeverij gepland staat.


Een goed gesprek begint over weerstand
Een goed gesprek over weerstand kun je beginnen met de vraag: ‘Wat kan ik doen zodat jij de verandering omarmt?’ . Het mooie aan deze zin is dat het geen vraag meer is of de verandering doorgaat of niet. Ook is je doel meteen duidelijk: je wilt graag dat de ander de verandering omarmt. Daarnaast is je intentie ook duidelijk: je wilt de ander daar mee helpen. Een paar extra tips om rendement uit zo’n gesprek te halen kunnen echter geen kwaad:

  1. wees oprecht nieuwsgierig naar het antwoord;
  2. verwacht niet meteen de werkelijke reden boven water te krijgen;
  3. vat regelmatig samen rond alle bezwaren die geopperd worden in de trant van ‘dus als ik ….. dan omarm jij de verandering?’ Daarmee krijg je steeds helderder of je de werkelijke reden al op tafel hebt;
  4. stap niet in de valkuil dat het resultaat van het gesprek is dat jij heel hard gaat werken en de ander achterover kan leunen tot je alle acties hebt uitgevoerd: voor wat hoort wat;
  5. eindig met concrete afspraken. Het is belangrijk dat jullie beiden zeggen ‘ik ga ….. doen’. Want de verandering begint werkelijk als iemand zegt ‘IK… doen’.

En als laatste twee heel belangrijke tips:

  1. Niet willen mag, maar dat heeft consequenties. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat het werk doorgaat en dat de rest daardoor ruimte heeft om met de verandering bezig te zijn. En als er mensen uit moeten, weet je dat je sneller op die lijst zult belanden.
  2. Zorg dat je minimaal 2x zo veel aandacht geeft aan wat je WEL wilt zien.
Creatief Verandermanagement
IMG_5007
Nicole van der Ouw

Nicole heeft als missie om veranderaars te helpen het veranderen lichter te maken. Ze heeft in haar 20 jaar werken in en met veranderprocessen in binnen en buitenland een schat aan interventies ontdekt en ontwikkeld om tot doorbraken te komen in processen van verandering die vaak zo weerbarstig gevonden worden. Nicole Verlicht Veranderen.

Over Nicole | Werkwijze | Diensten | Agenda | Opdrachtgevers | Contact