Drie tips om te leren verliezen

Drie tips om te leren verliezen

7 augustus 2015


Omdat ik me veel bezig hou met de onderstroom van organisaties word ik vaak betrokken bij vraagstukken die al oeverloos lang gaan zoals ze gaan. Van die vraagstukken waar nieuwe werknemers zich nog over verbazen, maar waar mensen die er langer werken gewoon aan mee doen. En waar het management keer op keer tegen aan loopt als er een cultuurverandering nodig is.

Bijvoorbeeld:

Omdat de omstandigheden voortdurend veranderen, veranderd er in het werk ook steeds wel iets. Als je het hier over wilt hebben met je medewerkers heb je het gevoel dat je op eieren moet lopen. Je probeert het zo te brengen dat je niet op lange tenen trapt, niet de foute woorden gebruikt, niet oud zeer oprakelt.

En als dat toch gebeurt ga je sussen om te voorkomen dat het cynisme de overhand neemt of er weer oude stokpaardjes bereden en oude koeien uit de sloot gehaald gaan worden.

Je vermoedt of weet dat je medewerkers eigen koninkrijkjes creëren waarin ze lekker doorgaan met een oude manier van werken. (zeker in onderwijsorganisaties komt dit nogal eens voor)

 

Samen beter worden in verliezen
Als je dit soort dingen merkt in je organisatie is de kans nogal groot dat jullie goed zijn in het vermijden van verlies nemen. En dat is logisch, want uit onderzoek van Banmeister blijkt dat het gedrag van mensen voor 90% bepaald wordt door vermijding van verlies. Maar wat zou veranderen lichter worden als we veel minder last hebben van bovenstaand gedrag! En dat het belangrijk is om veranderen lichter te maken, lijkt me logisch in deze tijd van voortdurende verandering. Maar dat betekent wel dat je samen beter moet worden in het nemen van verlies. Daar ben ik dan ook vaak mee bezig bij teamcoaching: oude koeien op stal zetten.

Drie tips om beter te worden in verlies nemen

1. Niet meer om de hete brei heen

Als je merkt dat je op eieren loopt of dat er oud zeer opgerakeld wordt, vraag dan eens door. Waar komt het vandaan? Waar is het ontstaan? De medewerkers die er het langste zitten hebben hier vaak gouden informatie over. En als ze de schuld buiten jullie cirkel van invloed leggen, of in de slachtofferrol kruipen, vraag dan wat jullie er samen aan kunnen veranderen en waar jullie je samen bij neer te leggen hebben. Vraag ook wat er toen goed was en wat het gebracht heeft. Mocht het hierdoor niet voldoende helder worden, dan biedt een organisatieopstelling vaak een uitkomst omdat dit een manier van onderzoeken is waarmee de onderstroom boven water komt.

2. Zet oude koeien op stal

Anders gaan ze bij elke verandering weer mee loeien. Een aantal tips om dit te doen:

  • Wat is de waarde geweest van deze koeien? Wat hebben ze bijgedragen aan de organisatie? Erken die waarde. Dat is nodig om de medewerkers de stap te kunnen laten maken om te erkennen dat het tijd is om ze op stal te zetten.
  • Creëer een afscheidsritueel waarin je zowel de waarde erkent, van de koeien meeneemt wat voor nu bruikbaar is én er een streep onder zet. Doe dit in een vorm die past bij de koeien en je organisatie. Laat eventueel de mensen die het meest gehecht zijn aan de koeien mee helpen om zo’n ritueel te bedenken.

3. Durf zelf de verantwoordelijkheid te nemen

.. de schuldige te zijn, aan het verlies dat anderen moeten nemen. Want dat is heel vaak de reden waarom we in organisaties in van die halfbakken veranderingen terecht komen. Omdat we anderen geen pijn willen doen. Maar zachte heelmeesters……

 

In essentie: goed worden in verlies nemen:
Herken en erken dat er iets van waarde verloren gaat bij verandering.
Durf de schuld hiervoor op je te nemen, omdat je als leidinggevende hiervoor nou eenmaal verantwoordelijk bent.
Help afscheid nemen, help het verlies te nemen. Hoe groot of klein ook. En erken dat dit voor de ene makkelijker is dan voor de andere, omdat dit te maken heeft met hoe gehecht ze zich voelden aan datgene waar afscheid van genomen moet worden.

Creatief Verandermanagement
IMG_5007
Nicole van der Ouw

Nicole heeft als missie om veranderaars te helpen het veranderen lichter te maken. Ze heeft in haar 20 jaar werken in en met veranderprocessen in binnen en buitenland een schat aan interventies ontdekt en ontwikkeld om tot doorbraken te komen in processen van verandering die vaak zo weerbarstig gevonden worden. Nicole Verlicht Veranderen.

Over Nicole | Werkwijze | Diensten | Agenda | Opdrachtgevers | Contact

Een gesprekje over veranderen is zó geregeld:

Vul onderstaande gegevens in: