4 essentiële vragen waarop je in elke verandering antwoord moet vinden

4 essentiële vragen waarop je in elke verandering antwoord moet vinden

13 december 2018


Dit jaar heb ik de opleiding Verandermanagement in 5 maanden van ICM mogen verzorgen. Een opleiding waar altijd een leuke diversiteit van mensen en organisaties aan deelneemt. Na afloop van de opleiding kreeg ik een aantal leuke reacties die ik graag met je deel. 
Voor de opleiding Verandermanagement kun je je ‘los’ voor aanmelden. ICM is een leuk, bruisend commercieel trainingsbureau met heel veel open inschrijving-aanbod. In de groepen zitten over het algemeen mensen uit organisaties, maar ook wel zzpers. Vaak is er een diversiteit uit overheid, zorg- en bedrijfsleven.

creatief veranderemanagement

De kunst van het veranderen

We hebben het 4-ballenmodel van Marco de Witte uit ‘de kunst van het veranderen’ als leidraad gebruikt om meer inzicht in veranderingsprocessen, hoe je ze opbouwt en hoe ze werken te krijgen. Dat is een leuk en leesbaar boek waarin veel theorie rond verandering gecombineerd wordt. Het is een boek dat tegelijk wat weinig ingaat op de onderstroom rond veranderen. Daar richt ik dan ook nog een extra dagdeel voor in waarin we meer ingaan op ons Tribale Brein, kuddeprincipes in organisaties (of in andere woorden: systemische wetmatigheden). Zo gaan we o.a. aan de slag met opstellingen.

Antwoorden op essentiële verandervragen

Het 4 ballen model behandeld de 4 essentiële vragen waarop je in elke verandering antwoord moet vinden om er goed vorm en richting aan te geven. Hoe klein of hoe groot de verandering ook is.
  • ‘Waarom?’ Gaat over waarom je eigenlijk moet veranderen. Het gaat over de aanleiding om in beweging te komen en richting waarheen je gaat met de beweging.
  • ‘Wat?’ Als je weet waarom en waarheen je gaat veranderen is het handig om inzicht te krijgen in WAT er dan moet veranderen. Een GAP-analyse maakt onderdeel uit van deze verandervraag. Er wordt een structuur aangereikt hoe je naar verschillende bouwstenen in de verandering kunt kijken. Maar die is wat mij betreft inwisselbaar voor andere structuren/indelingen waar de organisatie meer aan gewend is.
  • ‘Wie?’ Gaat aan de ene kant over wie er allemaal geraakt worden door de verandering, de stakeholders. En aan de andere kant gaat het over jezelf als veranderaar. We hebben het natuurlijk over een stakeholder-analyse en over je eigen invloed in de verandering.  Maar ook over weerstand en systeemdynamiek. Deze laatste twee onderdelen geven de deelnemers inzicht in  het onderwerp dat over het algemeen het meest interessant gevonden wordt: weerstand bij verandering. Hier maken ze ook de draai naar wat de waarde is van weerstand.
  • ‘Hoe?’ Uiteindelijk gaan we naar de hoe, hoe doe je de verandering nou. Welke veranderstrategie kies je. Welke interventies ga je inzetten.
In deze volgorde komt het behoorlijk blauw en planmatig over. Maar het werken met dit balkenmodel kan ook prima gebruikt worden in een meer organisch verandertraject.

Samen leren

Super leuk om te doen. Het is leuk om een groep vol mensen te hebben die van verandering houden en er tegelijk graag beter in willen worden om dit in hun organisatie of opdracht voor elkaar willen krijgen. Ik werd dus met een groep enthousiaste sponzen die tegelijkertijd mooie vraagstukken in kunnen brengen om samen van te leren. Daardoor kan ik er veel kwijt van mijn ruim 20 jaar ervaring met veranderprocessen. Deze groep vond ik extra leuk omdat ze de stof zo snel oppakten en wat dat betreft ook in leertempo niet voor elkaar onderdeden, dat we daardoor ruimte hadden om nog wat extra dingen te doen. Ik kon met deze groep dus nog meer spelen dan ik normaal al in deze opleiding doe. Er werd veel gedeeld en mensen konden ook lachen om zichzelf en hoe de dingen in hun organisatie gaan.

Mooie woorden

Van verschillende deelnemers kreeg ik leuke feedback.
“Het was een fijne groep, mooie interactie en sfeer. En jij was een heel fijne docent. Om al je werkvormen waar ik veel aan heb gehad, om alle kennis en omdat door jou de groep de groep maakte.”
Ook via ICM worden evaluaties gedaan. Deze cijfers mocht ik ontvangen, zo mooi om te horen!
  • 9,0 als beoordeling op de docent-trainer
  • 9,5 score kijkend naar hoe inspirerend de bijeenkomsten waren
  • 9,3 op het maken van de vertaalslag van theorie naar praktijk

Met daarbij een paar aanvullende reacties:

  • Nicole gebruikt veel diverse werkvormen waardoor iedereen erbij blijft en wordt bediend in zijn/heer
    leerbehoefte.
  • Ze blijft niet hangen in theorie maar kan het meteen vertalen naar een praktijkcasus of
    werkvorm.
  • Ze laat het antwoord uit de groep komen.
  • Het cursusmateriaal vind ik ondersteunend aan mijn leerervaring

Al met al voor alle partijen weer een geslaagde opleiding. De opleiding wordt met grote regelmaat gegeven door ICM, maar ik ben niet altijd de docent. In april 2019 start ik zelf weer met een groep. Bekijk daarvoor de agenda even.

Creatief Verandermanagement
IMG_5007
Nicole van der Ouw

Nicole heeft als missie om veranderaars te helpen het veranderen lichter te maken. Ze heeft in haar 20 jaar werken in en met veranderprocessen in binnen en buitenland een schat aan interventies ontdekt en ontwikkeld om tot doorbraken te komen in processen van verandering die vaak zo weerbarstig gevonden worden. Nicole Verlicht Veranderen.

Over Nicole | Werkwijze | Diensten | Agenda | Opdrachtgevers | Contact