Appreciative Inquiry: wat werkt in je organisatie om verandering te realiseren

Appreciative Inquiry: wat werkt in je organisatie om verandering te realiseren

21 maart 2017


Laatst gaf ik een opleiding Verandermanagement. We keken terug op de vorige keer Appreciative Inquiry, wat een prachtige aanpak is om te kijken wat er werkt in je organisatie om de verandering voor elkaar te krijgen en hoe je dat kunt uitvergroten en versterken.

De deelnemers waren al wel tot de ontdekking gekomen dat de aanpak eenvoudig lijkt, maar dat niet is. Met name omdat wij allemaal een hardnekkig ingesleten patroon hebben van kijken naar wat er nog niet goed is. Deze aanpak leren toepassen vraagt dan ook om oefening en het laten inslijten van de benaderingswijze.

Eén cursist vertelde dat er bij hem in de organisatie naast intervisie ook Sucsessies zijn. Dit zijn momenten waarop successen in de spotlight gezet worden en je er als organisatie van kan genieten en van kan leren. Gaaf!!! Om zich vervolgens verbaasd af te vragen waarom ze dat maar drie keer per jaar deden….

Een mooie oefening om mee te geven in de lijn van Appreciatie Inquiry:

Droom en stel (sub)doelen

Stel voor jezelf een doel, een droom waarvoor je je eigen gedrag moet veranderen. Voorbeeld: Ik ben nu zelf bezig om mijn conditie te verbeteren. Ik hou helemaal niet van sportscholen maar weet dat ik een betere conditie nodig heb, omdat dit tegen een paar kwaaltjes helpt die ik begin te krijgen. Verdeel je doel onder in kleine doelen waar je een week aan kunt werken. Maak het doel dat je wilt bereiken zo concreet mogelijk en tegelijk uitdagend en realistisch. Vertel een paar mensen over je doel en subdoelen. Ik doe dat bijvoorbeeld deze week door me in te schrijven bij een sportschool van een fysiotherapeut (gedaan!), omdat die goed weet wat er moet gebeuren om mijn conditie te verbeteren en meteen een stok achter de deur kan zijn voor mij. Daarnaast ga ik deze week nog een keer een half uur een leuke cardio-oefening doen zoals dansen. Dit op advies van de fysiotherapeut.

Kleine stappen vormen één reuzensprong

Bedenk elke ochtend wat je deze dag gaat doen om aan dat doel te werken en hoe je gaat zorgen dat je de kansen ziet om er aan te werken. Gedurende de dag geef je jezelf een symbolische klop op je schouder als het je gelukt is om aan je doel te werken. Aan het eind van de dag schrijf je de momenten op waarop het je gelukt is om aan je doel te werken en reflecteer je op wat je gedaan hebt waardoor het lukte. Laat dus eventuele momenten waarop het niet lukte links liggen!

Vier successen

Zo train je je brein per gebeurtenis 3 keer om het pad naar succes uit te slijten. Gedragsverandering heeft heel veel met oefenen te maken, met het uitslijten van een nieuw patroon. Beloof jezelf daarnaast een interessante beloning als je je wekelijkse doel hebt gehaald en een grote beloning als je je hele doel gehaald hebt. Hou de mensen die je over je doelen vertelt tussentijds op de hoogte. Laat ze meegenieten van je stappen. Volgens recent hersenonderzoek, kost het 40 dagen bewust inslijten van het nieuwe gedrag, dan gaat het net zo soepel als het oude gedrag. Wat je gedurende dit proces meemaakt, kun je fantastisch gebruiken als ervaring wanneer je veranderingen van anderen vraagt.
PS. Als er op je oude gedragspatroon een emotionele lading ligt, duurt het langer om het nieuwe patroon uit te slijten. Een alternatief is om dan ook te werken aan het helen van de lading op dit oude patroon.

Creatief Verandermanagement
IMG_5007
Nicole van der Ouw

Nicole heeft als missie om veranderaars te helpen het veranderen lichter te maken. Ze heeft in haar 20 jaar werken in en met veranderprocessen in binnen en buitenland een schat aan interventies ontdekt en ontwikkeld om tot doorbraken te komen in processen van verandering die vaak zo weerbarstig gevonden worden. Nicole Verlicht Veranderen.Over Nicole | Werkwijze | Diensten | Agenda | Opdrachtgevers | Contact