Site pictogram Creatief verandermanagement

Veranderen en de kunst van het meebewegen

Heel vaak zie je dat er geroepen wordt ‘volgens onderzoek mislukt 70% van de veranderingen’. Waarop een claim volgt van wat er dan wel werkt. Maar over welk onderzoek gaat het dan eigenlijk?

Veranderen: echt weten wat je ziet

Bijgaand artikel dat geschreven is over een college van Erik van er Loo heeft het over het oorspronkelijke onderzoek over ‘veranderen’ en de bijbehorende ‘verander’ adviezen waar je dan vooral wél aandacht voor moet hebben. Bemoedigend en lastig tegelijk, want de belangrijkste antwoorden liggen dichter bij je eigen huis (letterlijk) dan je wellicht denkt. Dit maakt het tegelijkertijd ook lastig , want wie kan er in de spiegel kijken en tegelijk écht weten wat hij ziet?

Veranderen: ken jezelf door en door

Om voor te gaan in veranderingen (zonder dat kun je het wel vergeten!) moet je dus jezelf goed kennen; Heel bewust het nieuwe gedrag in je eigen manier van doen inbedden. Daarnaast pleit Erik van der Loo voor transitietijd. Het proces van veranderen vraagt ook om bewust afscheid nemen van oude zaken die hun waarde gehad hebben voor de organisatie, maar die in de toekomst juist belemmerend gaan werken.

Lees het artikel van Erik van der Loo ”De kern van verandering

 

 

Mobiele versie afsluiten